Op 22 mei heeft de raad de 1e kwartaalrapportage en kaderbrief 2019 vastgesteld. In de kaderbrief is aangegeven dat bij de Voorjaarsnota een invulling komt voor de dekking van de nadelige uitkomsten van de begroting, die zijn ontstaan na de autonome ontwikkelingen uit de 1e kwartaalrapportage 2019. Zoals in de kaderbrief is opgenomen, doen we bij deze Voorjaarsnota ook voorstellen nieuw beleid, die gedekt worden door heroverwegingen. Conform de afspraken in het bestuursakkoord presenteren we hierna een structureel sluitende (meerjaren-)begroting met voldoende weerstandsvermogen. In 2023 heeft de begroting een voordelige uitkomst. Dit bedrag wordt niet aangewend en betrokken bij het opstellen van de begroting 2020. Dan is er ook meer duidelijkheid over de meerjarige uitkomsten BUIG en junicirculaire Algemene Uitkering. In het programma inkomensvoorziening en arbeidsmarkt wordt over de ontwikkelingen BUIG nadere informatie gegeven. Over de uitkomsten junicirculaire Algemene Uitkering zijn vooraankondigingen ontvangen over een mogelijk lager accres in 2019 door minder uitgaven Rijk en over een mogelijk hogere uitname uit de Algemene Uitkering voor het BTW-compensatiefonds (BCF). Beide uitkomsten zijn pas op basis van informatie in de junicirculaire definitief te berekenen. Zoals gebruikelijk worden de uitkomsten van de junicirculaire niet meegenomen bij deze Voorjaarsnota maar bij de komende begroting.
De uitkomst van de begroting na de 1e kwartaalrapportage en kaderbrief 2019 was:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Uitkomst begroting 2019-2023 | 0 | -1.307 | -1.859 | -1.227 | -344 |
Saldo | 0 | -1.307 | -1.859 | -1.227 | -344 |
Na de 1e kwartaalrapportage en kaderbrief 2019 zijn er nieuwe autonome ontwikkelingen geweest, die ervoor zorgen, dat de uitkomst van de begroting verandert.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Kosten raadsleden | 0 | -74 | -74 | -74 | -74 |
2 | BUIG | -1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.150 | -74 | -74 | -74 | -74 |
Voor een toelichting op deze autonome ontwikkelingen wordt verwezen naar de desbetreffende programma’s.
Uitkomst begroting na autonome ontwikkelingen
De uitkomst van de begroting na de nieuwe ontwikkelingen is:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2019 | 0 | -1.307 | -1.859 | -1.227 | -344 | |
Autonome ontwikkelingen Voorjaarsnota 2019 | -1.150 | -74 | -74 | -74 | -74 | |
Saldo | -1.150 | -1.381 | -1.933 | -1.301 | -418 |
De nadelige uitkomst van de begroting wordt, zoals bij de kaderbrief 2019 is besloten, gedekt door heroverwegingen. Daarnaast willen we ruimte voor nieuw beleid vrijmaken om onze ambities te kunnen realiseren. Onderdeel van de ruimte voor nieuw beleid maken, is ook het voldoen aan de motie “Duurzaamheid – Uitvoering Energieplan” die door de raad bij de begrotingsvergadering in november 2018 is aangenomen.
Uitkomst begroting 2019-2023 na heroverwegingen en nieuw beleid
Na heroverwegingen en nieuw beleid hebben de begrotingsjaren voordelige en nadelige uitkomsten. Deze uitkomsten egaliseren wij met de generieke weerstandsreserve. Per saldo hebben deze mutaties in de reserve een neutrale uitkomst voor de reserve. Conform het bestuursakkoord bieden wij hierna een structureel sluitende begroting 2020 en meerjarenbegroting 2021-2023 aan.
Uitkomst kwartaalrapportage (bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 | Uitkomst begroting na 1e kwartaal en autonome ontw VJN 2019 | -1.150 | -1.381 | -1.933 | -1.301 | -418 |
2 | Heroverwegingen | 200 | 7.001 | 2.742 | 1.642 | 1.642 |
3 | Nieuw beleid | -83 | -3.446 | -1.042 | -1.092 | -1.042 |
Saldo | -1.033 | 2.174 | -233 | -751 | 182 | |
Storting in generieke weerstandsreserve | 0 | -2.174 | 0 | 0 | 0 | |
Putting uit generieke weerstandsreserve | 1.033 | 0 | 233 | 751 | 170 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 352 |
In 2023 heeft de begroting een voordelige uitkomst. Dit bedrag wordt niet aangewend en betrokken bij het opstellen van de begroting 2020. Dan is er ook meer duidelijkheid over de uitkomsten BUIG en junicirculaire Algemene Uitkering.
Zoals reeds aangegeven in het bestuursakkoord 2018-2022 ‘Met Lef & Liefde voor Deventer’ en bij de begroting 2019 gaan we heroverwegen. Heroverwegingen zijn nodig, omdat het bestuursakkoord aanvullende ambities bevat, die binnen de financiële kaders en bestaande activiteiten niet kunnen worden uitgevoerd. In de voorbereiding op de Voorjaarsnota heeft het college van B&W een heroverwegingsoperatie voorbereid.
Voor de volledigheid zijn concrete heroverwegingsvoorstellen die zijn afgevallen ook opgenomen. Daarnaast heeft het college van B&W in de voorbereiding ook gesproken over enkele verdere zoekrichtingen. Deze zijn eveneens benoemd.
Voorgesteld wordt de eenmalige en structurele heroverwegingen als volgt in te vullen.
(bedragen x €1.000) | |||||||
Onderwerp | Programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1 | Out of pocketbudget strategie | Burger en bestuur | 0 | 190 | 190 | 190 | 190 |
2 | Fietsstructuur A1 | Leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Binnenstadsagenda | Leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Herinrichting Grote Kerkhof | Leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Jaarschijf MJOP | Leefomgeving | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 |
6 | Dividend uitkering Groenbedrijf | Leefomgeving | 0 | 776 | 0 | 0 | 0 |
7 | Opheffen Wonen boven Winkels | Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
8 | Vrijval SVN leningen | Ruimtelijke ontwikkeling | 70 | 30 | 30 | 30 | 30 |
9 | Stoppen Skaeve Huse | Herstructurering en vastgoed | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Verkoop panden | Herstructurering en vastgoed | 0 | 0 | 79 | 79 | 79 |
11 | Inzet DWT | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 |
12 | Klachtenfunctionaris participatie | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
13 | Bijdrage aan Factor werk | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
14 | Pilot sociaal team | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 23 | 23 | 23 | 23 |
15 | Dividend uitkering Konnected | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 3.200 | 0 | 0 | 0 |
16 | Bijdrage Konnected voor de uitvoering van de WSW | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 |
17 | BBZ | Inkomens-voorziening en arbeidsmarkt | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
18 | Stoppen collectieve preventie GGZ | Meedoen | 0 | 61 | 61 | 61 | 61 |
19 | Korting wijkbudget | Meedoen | 0 | 125 | 125 | 125 | 125 |
20 | Korting wijkwinkel | Meedoen | 0 | 87 | 87 | 87 | 87 |
21 | Vrijval budget alarmering | Meedoen | 0 | 49 | 49 | 49 | 49 |
22 | Directe financiering mantelzorg | Meedoen | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
23 | Lokale inzet maatschappelijke opvang | Meedoen | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
24 | Vrijval regionale reserve maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Meedoen | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 |
25 | Korting 1 Meedoenbudget | Meedoen | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
26 | Opheffen Recreatie Gemeenschap Salland | Economie kunst en cultuur | 0 | 66 | 66 | 66 | 66 |
27 | Fietsstructuur A1 (Stelpost investeringen) | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 |
28 | Herinrichting Grote Kerkhof (Stelpost) | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 155 | 0 | 0 | 0 |
29 | Binnenstadsagenda (Stelpost investeringen) | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 39 | 0 | 0 | 0 |
30 | Stoppen Skaeve Huse | Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31 | Deventer Wijzer | Bedrijfsvoering | 0 | 67 | 67 | 67 | 67 |
32 | Niet gebouw gebonden kosten Facilitaire Zaken | Bedrijfsvoering | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
33 | Reserve Arbeidsvoorwaarden | Bedrijfsvoering | 0 | 240 | 0 | 0 | 0 |
200 | 7.001 | 2.742 | 1.642 | 1.642 |
Bij de programma’s wordt een inhoudelijke toelichting gegeven op de heroverwegingen.
Afgevallen heroverwegingen en verdere zoekrichtingen
De afgevallen heroverwegingen en de verdere zoekrichtingen zijn als een bijlage bij de Voorjaarsnota 2019 toegevoegd. Zie voor een overzicht hiervan de afzonderlijke bijlage.
In dit hoofdstuk worden de voorstellen nieuw beleid weergegeven. Deze voorstellen worden uit verschillende middelen gedekt te weten:
A. dekking uit de ruimte verkregen door heroverwegingen;
B. dekking uit de ruimte verkregen door heroverwegingen (motie duurzaamheid);
C. dekking uit vrij besteedbaar budget economie;
D. dekking uit bestaande middelen binnen programma’s.
A. Dekking nieuw beleid uit de ruimte verkregen door heroverwegingen
(bedragen x €1.000) | |||||||
Onderwerp | Programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1 | Vrijheid in Overijssel | Burger en bestuur | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 |
2 | Adressenkwaliteit | Burger en bestuur | 0 | -70 | -70 | -70 | -70 |
3 | Flexteam Toezicht (eenmalig 4 jaar) | Openbare orde en veiligheid | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 |
4 | Bibob | Openbare orde en veiligheid | 0 | -58 | -58 | -58 | -58 |
5 | Evenementen | Openbare orde en veiligheid | 0 | -53 | -53 | -53 | -53 |
6 | Afdracht parkeren | Leefomgeving | 0 | -100 | -150 | -200 | -250 |
7 | Vogeleiland | Leefomgeving | -8 | -169 | -11 | -11 | -11 |
8 | MIND | Leefomgeving | 0 | -50 | -100 | -100 | -100 |
9 | Steiger Wellekade salonboten (Ruimte voor de rivier) | Leefomgeving | 0 | -300 | 0 | 0 | 0 |
10 | Stadscampus (eenmalig 4 jaar) | Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 |
11 | Wonen en verblijven binnenstad | Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | -1.000 | 0 | 0 | 0 |
12 | Wonen / Ruimtelijke ordening | Ruimtelijke ontwikkeling | -75 | -100 | 0 | 0 | 0 |
13 | Initiatieven samenleving Ruimtelijke ordening | Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | -50 | -50 | -50 | 0 |
14 | Buurtmakerij | Herstructurering en vastgoed | 0 | -200 | 0 | 0 | 0 |
15 | Participatie statushouders | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 0 | -200 | 0 | 0 | 0 |
16 | Dagbesteding | Meedoen | 0 | -400 | 0 | 0 | 0 |
17 | Speeltuinen | Meedoen | 0 | -36 | 0 | 0 | 0 |
18 | Monumenten | Economie, kunst en cultuur | 0 | -50 | -50 | -50 | -50 |
19 | Erfgoed | Economie, kunst en cultuur | 0 | -50 | -50 | -50 | 0 |
20 | DRTV | Economie, kunst en cultuur | 0 | -60 | 0 | 0 | 0 |
Saldo eenmalig en structureel nieuw beleid | -83 | -3.196 | -792 | -842 | -792 |
In de aangegeven programma’s wordt een toelichting gegeven.
B. Dekking motie duurzaamheid uit de ruimte ontstaan door heroverwegingen
(bedragen x €1.000) | |||||||
Onderwerp | Programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitvoering energieplan, klimaatadaptatieplan en verduurzamen eigen panden | Milieu | 0 | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Saldo | 0 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Zie voor een toelichting het programma Milieu.
C. Dekking nieuw beleid uit vrij besteedbaar budget economie
In eerdere jaren zijn voor economie budgetten vrijgemaakt. In deze Voorjaarsnota wordt een voorstel gedaan deze budgetten in te vullen.
(bedragen x €1.000) | |||||||
Onderwerp | Programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1 | Agenda economie | Economie, kunst en cultuur | 300 | 300 | 300 | 300 | |
2 | Invulling met de uitvoeringsagenda economie | Economie, kunst en cultuur | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie voor een toelichting het programma Economie, kunst en cultuur.
D. Dekking nieuw beleid uit bestaande middelen binnen de programma's
(bedragen x €1.000) | |||||||
Onderwerp | Programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Dekking uit bestaande middelen | |||||||
1 | Centrumbus | Leefomgeving | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 |
2 | Verbetering Brinkgarage | Leefomgeving | 0 | -64 | -64 | -64 | -64 |
3 | Woonwagens | Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | -260 | 0 | 0 | 0 |
4 | Vestiging Het Goed (Milieustraat) | Herstructurering en vastgoed | 0 | -300 | 0 | 0 | 0 |
5 | Opstellen domeinplannen | Bedrijfsvoering | 0 | -65 | 0 | 0 | 0 |
In de aangegeven programma’s wordt een toelichting gegeven.
Verbindend kader Sociaal domein
Met de raad hebben we procesafspraken gemaakt in het sociaal domein. We hebben hiertoe een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 opgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk actueel. Zo zorgen we voor samenhang en verbinding tussen de thema’s Preventie, Toegang, Maatwerk en Monitoring.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de nieuwe taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. De actuele tekorten hebben we aangevuld uit algemene middelen. De grote tekorten, zoals we zien in de gemeenten om ons heen, zijn ons gespaard gebleven doordat we investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, toegangen hebben die goed hun werk doen, blijven onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en goed monitoren en waar nodig bijsturen. Hoewel we de afgelopen jaren al een aantal stappen hebben gezet, zien we dat transformeren tijd kost. De transformatieopgave is financieel vertaald in de begroting, waarbij we vanaf 2019 te maken hebben met een besparing van €250.000 in de (decentralisatie) uitgaven in het sociale domein die oploopt naar €1.000.000 in 2022. Vanwege het positief resultaat in 2018 in de jeugdhulp kiezen we ervoor om dit resultaat voor een deel in te zetten door de transformatieopgave structureel met €250.000 te verlagen. De financiële transformatieopgave wordt daarmee als volgt.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Stand Begroting 2019 | 250 | 500 | 750 | 1.000 |
Realisatie | -250 | -250 | -250 | -250 |
Stand 1e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 250 | 500 | 750 |
Ontwikkelingen
Jeugdhulp
In de afgelopen begrotingen hebben we een aantal aanvullingen vanuit de algemene middelen gedaan om te verwachten tekorten in het budget voor de jeugdhulp op te kunnen vangen. De huidige situatie laat zien dat deze middelen niet nodig zijn. Daarom is besloten voor 2019 en verder voorlopig €500.000 als structureel voordeel aan te merken, waarvan €250.000 structureel wordt aangemerkt als realisatie van de transformatie opgave (zie tabel hierboven) en €250.000 terugvloeit naar de algemene middelen. Er is een landelijke campagne gaande om meer middelen voor jeugdhulp van het Rijk te ontvangen voor de gemeentelijke uitvoering van taken. Het Rijk heeft recentelijk een financiële toezegging gedaan en deze zal vertaald worden in de junicirculaire 2019. Mocht de komende jaren sprake zijn van verdere onderuitputting van het jeugdbudget, dan worden deze middelen ingezet ten behoeve van de realisatie van de transformatieopgave.
BUIG
Door een extra budget-uitname van het rijk leidt het voorlopig budget 2019 leidt tot een nadeel van €1,2 miljoen. Meerjarig wordt het voor Deventer een uitdaging om ons aantal bijstandsgerechtigden meer in lijn te brengen met ons BUIG-budget om zodoende de structurele nadelen te beperken.
Wmo/ maatschappelijke opvang en beschermd wonen
De uitgaven voor de Wmo zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Die uitgaven gaan grotendeels naar maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. We zijn de mogelijkheden aan het verkennen voor de inrichting van de maatwerkvoorziening, zodat er minder gefragmenteerde daginvulling is, minder 1 op 1 ondersteuning nodig is en mensen een netwerk in hun eigen wijk krijgen. In dit kader speelt ook het vraagstuk van kleine aanbieders die hebben aangegeven dat de tarieven voor dagbesteding basis ontoereikend zijn. In maart 2019 is een onderzoeksrapport gepresenteerd met de voorlopige uitkomsten per gemeente/regio van het nieuwe verdeelmodel voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en Wmo. Geplande invoering is 2021. De voorlopige uitkomsten zouden voor Deventer een lichte stijging van het budget betekenen. Het nieuwe verdeelmodel zal op enkele punten nog nader worden bezien, waardoor het onzeker is of het budget inderdaad zal worden verhoogd. In de eerste maanden van 2019 zien we een stijging in de aanvragen hulp bij het huishouden, de hulpmiddelen en de woningaanpassingen. Dit kan te maken hebben met de invoering va het abonnementstarief (gemeente mag maximaal €17,50 eigen bijdrage per 4 weken in rekening brengen). We volgen nauwgezet de ontwikkelingen om te zien of sprake is van een structureel effect.
Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren-)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken We voldoen aan deze eisen en lichten dat toe in de volgende paragrafen.
Weerstandsratio
In het bestuursakkoord is afgesproken dat de ratio van het weerstandsvermogen 1 moet bedragen. In deze Voorjaarsnota bedraagt de ratio in eerste instantie 1,1. Conform het gestelde in de nota reserve en voorziening (Rb. Jan .2018) wordt het meerdere boven de 1 dan gestort in de generieke weerstandsreserve. Dit betreft een bedrag van €1,5 miljoen.
Bij de ratio 1 bestaat het risicobedrag en het weerstandsvermogen (specifieke weerstandsreserve) uit een bedrag van €15,6 miljoen. Zie voor verdere toelichting de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Generieke weerstandsreserve
Naast de specifieke weerstandsreserve is er ook een generieke weerstandsreserve. Deze reserve dient als dekkingsmiddel voor het opvangen van nadelen die op verschillende terreinen kunnen ontstaan zoals: opvangen verliesvoorzieningen/afwaarderingen grondexploitaties (groter dan aanwezig in specifiek weerstandsvermogen), risico’s gemeentegarantie, mutaties Algemene uitkering, faseringsverschillen taakstellingen, frictiekosten heroverwegingen en taakstellingen, rentemutaties, knelpunten sociaal domein en afdekken eenmalige begrotingstekorten.
De stand van de generieke weerstandsreserve bedraagt:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Stand 01-01 | 1.659 | 5.016 | 5.961 | 7.089 | 9.505 |
Conform eerdere besluiten | 2.859 | -1.229 | 1.361 | 3.167 | 3.200 |
Storting uit specifieke weerstandsreserve | 1.531 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VJN 2019: egaliseren begrotingsuitkomsten 2019-2023 | -1.033 | 2.174 | -233 | -751 | -170 |
Saldo 31-12 | 5.016 | 5.961 | 7.089 | 9.505 | 12.535 |
Stelposten
In de begroting zijn stelposten opgenomen die dienen voor de opvang van eenmalige en structurele nadelen.
a. Stelpost accres
In de begroting is een structurele stelpost opgenomen om de nadelen op te vangen van lagere accres bijdragen in de AU door vertragingen uitgaven Rijk.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Stelpost accres AU | 850 | 850 | 850 | 750 |
b. Stelpost autonome ontwikkelingen
Voor het opvangen van autonome ontwikkelingen is jaarlijks een structurele stelpost beschikbaar.
Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten).
Met de structurele weerstandscapaciteit worden de middelen bedoeld die permanent kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de programma's. Na de Voorjaarsnota 2019 bedraagt de stand van de stelpost:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Stelpost autonome ontwikkelingen | 600 | 350 | 700 | 1.050 | 1.425 |