Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Pilot sociaal team | 6.3 inkomensregelingen | Heroverweging | |
De realisatie van de afgelopen jaren laat zien dat dit budget van het sociaal team niet structureel volledig wordt ingezet. Dit wordt verklaard door de bekendheid van de verschillende voorliggende regelingen, bijvoorbeeld bijzondere bijstand. Voorgesteld wordt dit budget met €23.000 te verlagen zodat nog steeds voldoende ruimte resteert voor het sociaal team en er geen sprake meer is van onderbesteding van het budget. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Buig budget | 6.3 inkomensregelingen | Autonome budgettaire afwijking | |
Het macro budget BUIG wordt landelijk naar beneden bijgesteld met €200 miljoen. Deze neerwaartse bijstelling komt voornamelijk door de gunstige conjuncturele ontwikkeling waardoor de raming van het landelijk bijstandsvolume neerwaarts is bijgesteld. Daarnaast zijn de voorlopige realisatiecijfers 2018 lager dan in de eerdere raming. Het Deventer aandeel in Het BUIG budget blijft ongewijzigd, maar de verlaging van het macro budget leidt tot een nadeel van €1,15 miljoen in 2019. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Dividend uitkering Konnected | 6.4 begeleide participatie | Heroverweging | |
Het weerstandsvermogen van Konnected bedraagt per 31-12-2018 €19,2 miljoen. Dit weerstandsvermogen is bedoeld om de structurele tekorten op de WSW op te vangen die ontstaan als gevolg van de dalende rijksbijdrage voor de WSW na de invoering van de participatiewet. In het bedrijfsplan 2017- 2020 en het daarin gepresenteerde meerjarenprespectief werd vanaf 2017 rekening gehouden met oplopende tekorten van -/-€1,3 miljoen, oplopend naar structureel -/-€2,9 miljoen vanaf 2020. Op basis van deze raming was het weerstandsvermogen tot en met 2024 toereikend om de tekorten op te vangen. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Bijdrage Konnected voor de uitvoering van de WSW | 6.4 Begeleide participatie | Heroverweging | |
De WSW bijdrage die de gemeente Deventer ontvangt voor de uitvoering van de WSW en één op één doorgeeft aan Konnected, was in de afgelopen jaren hoger dan het bedrag dat Konnected hiervoor opnam in haar meerjaren begroting. Jaarlijks wordt de rijksbijdrage bij de meicirculaire verhoogd voor de compensatie van loon- en prijsontwikkeling (lpo) waarbij de volledige lpo ten aanzien van de integratie uitkering participatie wordt toegevoegd aan het onderdeel WSW. Dit leidde in de realisatie van Konnected jaarlijks tot een voordeel ten opzichte van de begroting. In de onlangs geactualiseerde meerjaren begroting is het meerjarenperspectief aanzienlijk verbeterd. Voornamelijk omdat de WSW bijdrage van het rijk minder sterk is gedaald dan eerder geraamd. Daarnaast houdt Konnected in de geactualiseerde meerjarenbegroting nu rekening met een jaarlijkse stijging van de rijksbijdrage ten aanzien van de lpo in lijn met de realisatie in de voorgaande jaren. Voorgesteld wordt een deel van de toevoeging van de lpo aan de integratie uitkering Particpatie ad €250.000 structureel als heroverweging op te voeren. In het najaar presenteert Konnected een geactualiseerd bedrijfsplan inclusief actueel meerjarenperspectief. Op basis hiervan wordt besloten of een structurele verlaging van de bijdrage voor de uitvoering van de WSW haalbaar is. Dit gaat in samenspraak met Konnected en mede aandeelhouder Olst-Wijhe. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Inzet DWT | 6.5 Arbeidsparticipatie | Heroverweging | |
De integratie uitkering participatie (voorheen participatiebudget) neemt jaarlijks toe met de toename van nieuwe doelgroepen in de participatiewet. Door de ambitie niet parallel mee te laten stijgen ontstaat ruimte voor heroverwegingen. In de begroting 2019 is de doelstelling m.b.t. uitstroom naar werk of studie verhoogd van 400 naar 450. Hiervoor is de overeenkomst aan DWT uitgebreid met 2 fte voor jobhunters loonkostensubsidie. Door dit niet structureel door te voeren, komt €130.000 beschikbaar voor heroverwegingen. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Klachtenfunctionaris participatie | 6.5 Arbeidsparticipatie | Heroverweging | |
Het college is niet overtuigd van de meerwaarde van de klachtenbehandelaar ten opzichte van de bestaande processen klachtafhandeling. Voorgesteld wordt om na de pilot te stoppen met de klachtenbehandelaar waardoor €25.000 beschikbaar komt. In de tweede helft van dit jaar ontvangt de raad een evaluatie met daarin aandacht voor het nut en de noodzaak van een deze functie. Tevens zal het college aangeven hoe de onafhankelijkheid en integriteit van de interne klachtenprocedure gewaarborgd is. Maar er wordt ook een doorkijk gegeven hoe zo’n functie toch kan blijven bestaan, als zelfstandig orgaan, of geïntegreerd in een andere functie of entiteit. De raad kan zich dan uitspreken of deze functionaliteit wel of niet in stand wordt gehouden en hoe. Eventuele financiële consequentie worden binnen het programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt gedekt. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Bijdrage aan Factor werk | 6.5 Arbeidsparticipatie | Heroverweging | |
In onze huidige meerjarenbegroting is €50.000 gereserveerd voor de verplichte regionale samenwerking binnen factor werk. Vanuit het rijk is €2 miljoen ondersteuning toegezegd voor de arbeidsmarktregio. Deventer neemt het standpunt in dat de overheadlasten ten aanzien van factor werk volledig gedekt moeten worden uit de bijdrage die vanuit het Rijk is toegezegd. Deze €50.000 komt hiermee beschikbaar voor de heroverwegingen. Het risico hierbij is dat de deelnemende gemeenten in factor werk gezamenlijk wel besluiten tot een aanvullende bijdrage vanuit de deelnemers. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
BBZ | 6.5 Arbeidsparticipatie | Heroverweging | |
Het BBZ budget voor de begeleiding van startende ondernemers en gevestigde ondernemers in zwaar weer, vanuit het Ondernemershuis wordt verlaagd met €25.000. De doelstelling ten aanzien van het aantal ondernemers dat wordt begeleid wordt neerwaarts bijgesteld. In voorgaande jaren is gebleken dat het aantal ondernemers dat een beroep doet op deze begeleiding afneemt. | |||
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking |
Participatie statushouders | 6.5 Arbeidsparticipatie | Nieuw beleid | |
Naar verwachting wordt vanaf 2021 de nieuwe wet inburgering van kracht. In de tussenliggende periode voeren we ons huidige beleid uit ten aanzien van statushouders op basis van het actieplan 'Nieuwkomers actief in Deventer'. Hiervoor kunnen we tot en met 2019 een beroep doen op de middelen uit de reserve nieuwkomers. Daarnaast heeft het Rijk aangekondigd via de meicirculaire 2019 middelen beschikbaar te stellen voor de transitie van het huidig- naar het nieuwe stelsel. Omdat de reserve nieuwkomers in 2020 niet langer toereikend is voor de bekostiging van de activiteiten die met name door DWT worden uitgevoerd ten aanzien van statushouders, is in 2020 eenmalig €200.000 om naast de transitie naar de nieuwe wet inburgering ook invulling te geven aan de participatie van statushouders in 2020. Hiermee wordt de basisdienstverlening, conform het reguliere beleid voor alle uitkeringsgerechtigden, voortgezet. |